BŁĄD MEDYCZNY, BŁĄD LEKARSKI, BŁĄD W SZTUCE LEKARSKIEJ, BŁAD W SZPITALU - JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE, GDZIE ZGŁOSIĆ ROSZCZENIE, KOGO POZWAĆ?

Na wstępie należy wskazać, co to jest błąd medyczny? W polskim prawie błąd medyczny to zawinione postępowanie (działanie lub zaniechanie) lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, farmaceuty lub osoby wykonującej inny zawód medyczny, sprzeczne z aktualną wiedzą i nauką medyczną, powodujące szkodę pacjenta, taką jak: zakażenie pacjenta, uszkodzenie ciała pacjenta, rozstrój zdrowia pacjenta lub śmierć pacjenta.

Błędy medyczne możemy podzielić na różne rodzaje które zostały szczegółowo omówione w innej części naszego bloga. Zachęcamy do odnalezienia artykulu i zapoznania się z nim.

Natomiast dla potrzeb lepszego zrozumienia niniejszego artykułu warto wiedzieć, że błąd medyczny to pojęcie bardzo obszerne, do którego można wrzucić całą masę zdarzeń. Natomiast indywidualny błąd lekarski to już kompletnie co innego jeśli chodzi o proces udowodnienia i wykazania roszczeń pacjenta wobec konkretnego lekarza.

BŁĄD W SZPITALU (BŁĄD MEDYCZNY) CZY BŁĄD LEKARSKI? WARTO TO ROZRÓŻNIĆ

Większość pacjentów używa powyższych określeń zamiennie, często jako synonimy. Z reguły natomiast jest tak, że to lekarz jest osobą, która w ocenie pacjenta ponosi odpowiedzialność za ostateczny efekt leczenia. To z lekarzem pacjent i jego rodzina pozostają w zmożonym kontakcie, z nim prowadzą rozmowy przed operacją, zabiegiem i ustalają przebieg leczenia, ewentualne ryzyka operacji czy zabiegu i plan dalszego działania. To lekarza darzą zaufaniem.

Wobec powyższego często klientom kancelarii trudno jest zrozumieć, że kiedy przychodzi do omawiania i ustalania z prawnikiem, strategii w nadchodzącym sporze sądowym, jeszcze przed złożeniem pozwu to najczęściej nie stosujemy nazewnictwa ,,błąd lekarza czy lekarski’’, gdyż jest to pewne zawężenie sugerujące jedynie popełnienie błędu przez konkretną osobę ze wskazaniem odpowiedzialności tej właśnie osoby. Jednak w większości przypadków mamy do czynienia ze sprawą “ o błąd medyczny” (rozumiany szeroko) albo “ o błąd w szpitalu”, a nie “sprawą o błąd lekarski”.

Odszkodowania za błąd powiedzmy ogólnie – medyczny -  dochodzi się od placówki medycznej, najczęściej szpitala (odszkodowanie od szpitala za śmierć osoby bliskiej lub zaniedbanie) lub osoby bezpośrednio odpowiedzialnej za wystąpienie uszczerbku na zdrowiu lub śmierci pacjenta. Zdarza się, że odpowiedzialność za wypłatę pieniędzy w tego typu sytuacjach przechodzi w całości lub części na ubezpieczyciela placówki medycznej, szpitala lub lekarza.

Podsumowując możemy pozwać szpital, ubezpieczyciela, a także w niektórych przypadkach lekarz,a a zalety i wady poszczególnych rozwiązań omówię w dalszej części artykułu.

DLACZEGO POZYWAMY SZPITAL, PLACÓWKĘ LECZNICZĄ , PODMIOT LECZNICZY, A LEKARZA JEDYNIE WYJĄTKOWO?

Pozywając lekarza:

-           trudniej ustalić, na jakiej podstawie prawnej lekarz świadczy usługi lecznicze w konkretnym szpitalu. Jeśli jest pracownikiem, nie będzie miał obowiązku płacić odszkodowania. Taki lekarz pozostaje pod ochroną przepisów kodeksu pracy. Jeśli lekarz zatrudniony jest na umowę o pracę, to za swój błąd odpowiada do wysokości 3-krotności swojego wynagrodzenia. Natomiast za resztę odszkodowania i zadośćuczynienia odpowiada szpital i Ubezpieczyciel.

Jednakże, jeśli personel medyczny czy lekarz wyrządził szkodę pacjentowi z winy umyślnej, to wyżej opisana ochrona, tj. odpowiedzialność do wysokości 3-krotności wynagrodzenia nie obowiązuje. W takim wypadku personel medyczny/ lekarz odpowiada za szkodę wyrządzoną pacjentowi w wyniku błędu medycznego w pełnej wysokości bez względu na to, czy pozostaje w stosunku pracy ze szpitalem.

-           W wielu sprawach o wiele ciężej rozróżnić, co jest błędem organizacyjnym lub błędem medycznym innych osób, a co jest konsekwencją działania lub zaniechania konkretnego lekarza.

-           W przypadku odpowiedzialności szpitala wystarczy udowodnić w sądzie, tzw. winę bezosobową, zanonimizowaną. Nie ma szczegółowej konieczności aby wskazywać konkretnych winnych. Jeśli zaś chcemy pozwać lekarza, to musimy wykazać, na czym konkretnie polegała jego wina, wykazywać związek przyczynowo skutkowy między zachowaniem lekarza, jego działaniami lub zaniechaniem działania do którego był zobowiązany, a powstałym skutkiem. 

Od powyższej zasady pierwszeństwa w pozywaniu Szpitala i Ubezpieczyciela są jednak wyjątki dla których czasem warto pozwać lekarza:

-           Dwaj pozwani to teoretycznie dwie polisy ubezpieczeniowe. Omawiany przykład warto rozważyć, w sytuacji kiedy szkoda na zdrowiu jest poważna, a pozew opiewa na duże kwoty odszkodowania. W takiej sytuacji, po wygraniu sprawy teoretycznie sumy z polis ubezpieczeniowych sumują się. Nadto warto wiedzieć, że Ubezpieczyciel jest odpowiedzialny wobec pacjenta za szkody wyrządzone mu w szpitalu, z którym ma zawartą umowę. Odpowiedzialność ubezpieczyciela jest jednak ograniczona do  tzw. sumy gwarancyjnej, tj. sumy ubezpieczenia szpitala od błędu medycznego. Szpitale muszą zgodnie z prawem mieć ubezpieczenie na poziomie 100.000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia oraz 500 000 euro w odniesieniu do wszystkich zdarzeń, których skutki są objęte umową - są to granice minimalne.

-           Pozwany lekarz często realistycznie ocenia swoje szanse procesowe.  Gdy szacuje, że ryzyko jego przegranej jest duże (często może wiązać się to również z utratą uprawnień do wykonywania zawodu) to może być skłonny do podjęcia rozmów ugodowych lub mediacji.

JAKIE ROSZCZENIA PRZYSŁUGUJĄ PACJENTOWI POSZKODOWANEMU W WYNIKU BŁĘDU MEDYCZNEGO?

Pacjentowi przysługują takie roszczenia jak:

  • zadośćuczynienie za doznaną krzywdę – jest to świadczenie, które ma charakter jednorazowy, należy się poszkodowanemu pacjentowi za cały ból i cierpienie jakich doznał wskutek błędu medycznego. Nie jest łatwo ustalić jego wysokość, dlatego warto skorzystać z pomocy adwokata.
  • odszkodowania – jest to świadczenie, które należy się poszkodowanemu pacjentowi wskutek błędu medycznego. Za to, co rzeczywiście wydał na koszty leczenia, jaką poniósł szkodę, wizyty lekarskie, badania, rehabilitację, koszty dojazdów na rehabilitację, sprzętu rehabilitacyjnego, koszty przystosowania mieszkania, a także wiele innych wydatków.
  • zapłata z góry sumy potrzebnej na koszty leczenia – jest to świadczenie, które przysługuje na potrzebę zakupu określonego sprzętu rehabilitacyjnego, czy przeprowadzenia odpłatnej procedury medycznej,
  • renta na zwiększone potrzeby – jest to świadczenie okresowe, najczęściej miesięczne i obejmuje dający się wyliczyć miesięczny koszt powtarzających się wydatków poszkodowanego pacjenta. Do renty wliczamy także koszty opieki, jeśli pacjent nie jest w stanie w wyniku błędu medycznego do samodzielnej egzystencji;
  • renta z tytułu utraty widoków na przyszłość– obejmuje straty poszkodowanego pacjenta, który nie może już wykonywać dotychczasowego zawodu albo nie ma możliwości dalszego rozwoju zawodowego, koszty przekwalifikowania do wykonywania innego zawodu itp.
  • ustalenie odpowiedzialności na przyszłość - gdy na skutek błędu medycznego, pacjent jest w takim stanie, że trudno na dzień wydania wyroku ocenić, czy jego stan w przyszłości się nie pogorszy.
  • odsetki – od żądanych w pozwie kwot.

Podejrzewasz, że padłeś ofiarą błędu lekarskiego lub ktoś z Twoich bliskich potrzebuje pomocy? W takim razie zapraszamy do kontaktu z nasza kancelarią adwokacką we Wrocławiu.

 

Kancelaria Adwokacka we Wrocławiu

Adwokat Karol Sobkowiak

tel. 515 585 052

 

 

 

 

 

ADWOKAT WROCŁAW – ADWOKAT LUBIN – ADWOKAT OLEŚNICA – ADWOKAT WOŁÓW – ADWOKAT TRZEBNICA – ADWOKAT OŁAWA – ADWOKAT KOŁO – ADWOKAT ŚRODA ŚLĄSKA – ADWOKAT KALISZ – ADWOKAT OSTRÓW WLKP – ADWOKAT KONIN – ADWOKAT JELENIA GÓRA – ADWOKAT MILICZ 

 

Adres

Kancelaria Adwokacka
Karol Sobkowiak
Ul. Kazimierza Wielkiego 15 lok. 9
50-077 Wrocław

Konto: ING Bank Śląski Oddział
we Wrocławiu
22 1050 1575 1000 0092 8059 2495

Godziny otwarcia

pon-pt: 08:00-18:00